WAT IS (ENERGIE)WIJS?


Wie herkent dit? Het is bijna 1 januari en je hebt besloten om vanaf deze dag weer beter voor jezelf te gaan zorgen, want de maat is vol. Je gooit het over een andere boeg en dit gaat vervolgens een tijdje helemaal goed, maar na verloop van tijd loop je toch weer tegen een of andere lamp...


Old habits die hard

De Coronacrisis heeft er in ieder geval voor gezorgd dat we flink zijn gaan nadenken over de invulling van ons leven. We hadden een 'rustigere' periode, alhoewel…. het is de vraag wat je onder rustig verstaat; het was nogal een bewogen tijd. We hadden een periode waarin we minder verplichtingen hadden, minder reistijd en onze tijd werd anders verdeeld. Dankzij de grove veranderingen die plaatsvonden, heeft dat invloed op ons brein. We zijn ook massaal aan het reflecteren geslagen en op zoek gegaan naar onze why.

Ben jij ook je bewuster geworden van de dingen die je in je leven doet en waarom je ze doet? Vraag jij je dan vaker dan voorheen af of je ze wel echt wil doen, of dat je het stiekem meer doet om een ander te pleasen?

Misschien wilde jij wat veranderingen aanbrengen in je leven, of zelfs het roer compleet omgooien? Leef jij dit nog steeds na, of zijn je oude gewoontes er weer een beetje in aan het sluipen? Dan ben je zeker niet de enige, want old habits die hard.


Willen we soms te veel?

Bewust keuzes maken is belangrijk, want je kunt niet alles. Toch? Misschien heb je wel het gevoel dat er van alles van jou wordt verwacht, van je familie, vrienden, werk…. De vraag is: "is dat wel zo?" If yes, dan de volgende vraag: "dien jij te voldoen aan deze verwachtingen?" If no, misschien wil jij wel te veel? Maar wat is teveel?

Iedereen is anders, dus iedereen deelt zijn leven anders in. Wel geven we massaal aan het vaak druk, druk, druk te hebben. Maar wat is druk? Dat is perceptie. Wat voor de een druk is kan voor de ander rustig zijn. Iedereen is anders en we krijgen ook allemaal ergens anders energie. Daarnaast heeft de ene meer fysieke en/of psychologische uitdagingen in het leven dan de ander, wat ervoor zorgt dat je extra zuinig om wil gaan met de energie die je hebt. Voor iedereen geldt wel: je kunt je energie en je tijd maar een keer gebruiken.

Als je het niet goed hebt verdeeld voor jezelf, kun je zelfs opbranden. Klinkt zwaar, maar het is voor velen helaas ook de realiteit.

In 2015 hadden 1 miljoen werkende mensen in Nederland burn-out klachten. Inmiddels is dit aantal flink gestegen naar 1,3 miljoen. Momenteel zijn er ongeveer 8,3 miljoen werkende mensen in Nederland.

Vooral onder de vrouwelijke werknemers en millennials neemt dit aantal toe. Zowel in 2019 als tijdens de Coronacrisis ervaren vooral werknemers in het onderwijs, de ICT sector en de zorg het vaakst burn-out klachten. In het onderwijs is het percentage werknemers met burn-out klachten het hoogst.


Energiewijs

Hoe hoog gaat jouw 'energierekening' straks worden? We mogen wel wat energiezuiniger worden, op allerlei fronten. However: you will pay the price.

We hebben jullie allemaal om tips gevraagd en om onze energie wat beter op peil te kunnen houden en hier hebben wij een top 11 van gemaakt, speciaal op 11-11. Wil je het langer volhouden dan 2 weken, gooi dan dat roer juist niet in een keer volledig om. Als je kleine stapjes zet heb je meer kans op blijvend resultaat.

1. Zelfbewustzijn

N.e.w.s.f.l.a.s.h! Het begint allemaal bij jezelf. Om inzicht te krijgen in waar je energie van krijgt is er bewustwording nodig. Volgens Sandra van Beurden mag je je bewust worden van je handelen en beter leren begrijpen waarom je de dingen doet of juist laat, pas dan kun je een volgende stap zetten.

Nicole van Hoorn- van den Broek geeft aan dat je niet aan je eigen behoeften voorbij mag gaan en dus geen dingen hoeft te doen die je eigenlijk helemaal niet wilt doen. Denk aan het afspreken met mensen als het eigenlijk niet uitkomt, of met mensen omgaan waar je totaal geen energie van krijgt. We willen streven naar harmonie. Maar als je door 'iedereen' aardig gevonden wil worden en je jezelf continu aanpast aan anderen, ga je aan je eigen harmonie voorbij en bereik je juist het tegenovergestelde.

Maar hoe bepaal je nou tegen wie je "ja" zegt en voor wie wil je eventueel wel concessies doen? Nicole geeft ons een tip aan de hand van de volgende metafoor:

Het schip waar je op zit, is aan het zinken en je hebt maar 3 reddingssloepjes. Er kunnen maar 15 mensen/dingen met je mee op dat moment. Wie/wat neem je mee? Kun je niet kiezen? Helaas, bij meer dan 15 personen/dingen ‘verzuip’ je. Verdeel de sloepjes over a) werk, b) vrienden/maatschappij, c) gezin/familie en vul de plekken in.

Uiteraard is het niet altijd zo ‘star,’ maar dit kan jou zeker helpen om prioriteiten te stellen in tijden dat je druk voelt.


Laura Sauvé gaf ons het advies om een kijkje te nemen naar het volgende model:

Het geeft inzicht in 3 emotieregulatiesystemen en wordt gebruikt in Compassion Focused Therapy (CTF). Het is een model om helpende gedachten te formuleren. De inzet van CTF is waardevol bij stress- en angst om emoties weer in balans te krijgen, dus van herkennen, naar reguleren en met meer compassie naar jezelf kijken.


Systemisch gezien zijn er volgens Mirjam Schut een hoop dingen waardoor je energieverlies kunt ervaren. Je kunt jezelf een aantal vragen stellen om helderheid te krijgen

  • A). Waar zou je het liefste van weglopen, dat wat je wilt vermijden? Vaak zit daar een stuk groei, maar het kan ook zorgen voor een energielek.

  • B). Je bent zelf ook een systeem. Hoe beweeg jij je in de buitenwereld, blijf je dicht bij jezelf of versnippert jouw energie gelijk naar de buitenwereld.

  • C). Zo ook in relaties, bedenk van wie je energie krijgt en wie jou energie kost en waarom.

Door bewuster te worden hierin, kun je ervoor zorgen om jouw energie beter in balans te houden. De edelsteen Labradoriet en Amazoniet zou je volgens Mirjam bij je kunnen dragen voor extra ondersteuning. Volgens haar helpt het ook om de juiste intenties uit te spreken voordat je ergens naar toe gaat.

Als je al weet wat energie kost of waar je naartoe wilt: ga vooral eens sparren met Margot Verhoeven, want zij kan jou meer vertellen over de juridische en praktische kant van het verhaal. Misschien denk je eraan om personeel aan te nemen of over jouw eigen dienstverband als je die (nog deels) hebt. Margot kan meedenken in oplossingen, zodat die beren op de weg als sneeuw voor de zon verdwijnen!


2. Oefening baart kunst

Iris Plaat- van Eijk geeft aan dat je zelfbewustzijn kunt leren, maar dat moet je wel trainen. Het is gemakkelijker om op dezelfde voet door te gaan. Het is dus wel even een investering, en geen quick fix. Het begint met doen, doen en nog eens doen, of zoals Monika Damen zegt: "oefening baart kunst."

Volgens Iris kun je jezelf allereerst afvragen of je uit angst of uit liefde handelt. Dat geeft vaak nieuwe inzichten. Een manier voor haar om zelfbewustzijn te creëren is goed te letten op haar ademhaling. Ze vertelt dat dat ook gerust kan tijdens het werken, door in een juiste houding te gaan zitten. Ze geeft als tip om rustgevende muziek op te zetten, maar een visualisatie kan volgens haar ook helpend zijn. Wanneer ze vervolgens een bepaalde emotie voelt gaat ze deze niet uit de weg. Het is volgens haar ook belangrijk om te beseffen of een bepaalde emotie van jezelf of van de ander is.

Een andere manier om meer inzichten te krijgen in je sterke- & zwakke kanten en allergieën is via het kernkwadranten en kwaliteiten model. Het is een geweldige methode om te kijken naar je eigen kwaliteiten, maar tevens ook om na te denken over waarom het gedrag van de ander jou zo raakt. Want hierin zit namelijk vaak ook jouw groei.

Iets met: wrijving geeft glans ;)



3. Mindful of mind full een activiteit uitvoeren

Een tip van voedingsdeskundige Anke Steenbekkers is om vroeger op te staan om bijvoorbeeld te wandelen in de natuur of te mediteren.

Yoga of mediteren is niet voor iedereen weggelegd. Sommigen krijgen al een allergische reactie bij het horen van het woord mindfulness, dus de kans van slagen is dan ook minder groot.

Je kunt ook iets anders doen wat jou echt tot rust brengt, waardoor je niet maar doorgaat op de automatische piloot. Als je het maar bewust doet. Voor sommigen is dat sporten, wandelen, dansen, lezen of het doen van iets creatiefs.

Tekende je bijvoorbeeld vroeger vaak en nu nooit meer? Pak dan voor de leuk weer eens dat potlood in je hand, het is weer eens een keer wat anders dan die (verdomde) telefoon of laptop. Schrijf over wat er bij je leeft, of maak een gedicht. Sla aan het schilderen, of maak moodboards door uit tijdschriften te scheuren. Zet een van je favoriete nummer op repeat en zing uit volle borst mee. Of mantra's mee gaan zingen met Marloes van Houtert en Barbara van der Meulen. Je zult merken dat je beter tot rust kunt komen en er veel energie van krijgt.

Sommigen roepen meteen “Netflixen” als je hen vraagt waarvan ze tot rust komen. Daar is zo nu en dan niets mis mee, maar bedenk wel of het je echt tot rust brengt, of dat het meer een vlucht is uit je drukke bestaan.

Iets bewust doen dus! Probeer niet meerdere dingen tegelijk te doen, ook al kunnen we ons voorstellen dat je jezelf het liefste soms in tweeën zou willen spitsen. We get that. Soms wil je het nuttige met het aangename combineren. Ga dan opruimen bijvoorbeeld, want een leeg hoofd geeft je vaak positieve energie.

Wat ook een 'gezellige' mindful activiteit kan zijn is het hebben van seks. Do you want to spice things up? Dan verwijzen we je naar Heleen van Roon. Zij is moodmaker en pleasure coach.

4. Me-time inplannen

Jullie gaven massaal aan om ‘me-time’ in te plannen in je agenda. Werkafspraken worden erin genoteerd, dus waarom niet het grootste goed: tijd voor jezelf? Een tip van Gyliane Smidt is om dat wekelijks te doen. Het zit hem in het creëren van de tijd en het vervolgens ook doen. Want het hebben van een goede intentie is niet genoeg.

Wendy Reijnhoudt geeft het advies om een rustmoment in te plannen na een prestatiemoment. Ze zegt: “zie het niet als beloning, maar blok het in je agenda als noodzaak”.

We trappen vaak weer in de val als het event goed gaat, of als we teveel (tegelijk) willen. Zij stelt zichzelf soms vragen als: “Voel ik me enthousiast, gefrustreerd, uitgeblust en hoe komt dat? Wat je vervolgens doet hangt af van de persoon en wat hij/zij op dat moment nodig heeft. Want waar de een van oplaadt is een energry-killer voor de ander.

Als je op je werk bent kun je tijdens je pauze het beste even wat anders doen volgens Jessica van der Steen. Zij geeft aan dat je het beste even kun gaan staan of lopen even en staar je dus niet ‘blind’ op een beeldscherm. Zorg dat je hersenen even kunnen afschakelen, dus doe iets waarbij je niet hoeft na te denken. Focus je dan even op wat je voelt, hoort en ziet tijdens het wandelen bijvoorbeeld. Als je aan het thuiswerken bent, ga eens even op een andere plek zitten. Doe eens gek!

Volgens Sabine van Hoevenaars kun je ook tijd nemen voor jezelf door een (energetische) massage te boeken. Even geen lijstjes in je hoofd en de tijd compleet vergeten.

Rosalie du Quesne- van Bruchem zegt: “alles is energie” alles bestaat uit moleculen en frequenties, of trillingen. Wanneer we laag in onze frequenties zitten en wij onze grenzen gaan negeren (or the other way around), raken we uit balans en kunnen we zelfs fysiek of mentaal ziek worden. Moeder natuur kan jou een handje helpen. Bijvoorbeeld door pure etherische oliën te gebruiken die direct vanuit de natuur komen. Dit kan zorgen voor een betere, positieve balans qua energie en het kan zelfs zorgen dat het ons immuunsysteem een boost geeft. Als jij wel een steuntje in de rug wilt hierin kan Rosalie je verder helpen.


5. 'Just' breath

Ademen, dat klinkt super simpel, maar soms is het alles behalve dat. Als er iemand veel weet van breathwork, zowel over de wetenschappelijke als de spirituele kant, dan is het Katja Markelova van Re-align coaching dat wel!

Katja zegt: "We hebben allemaal geregeld moeite met grenzen bewaken, even rust te pakken of echt te vertragen. Het wordt ook niet altijd geaccepteerd, we leven in een vluchtige maatschappij. En wanneer zijn we zelf tevreden? Door af en toe te vertragen kunnen we juist tot onze ware kern komen en hierdoor meer genieten, omdat je leeft vanuit jouw essentie."

Jacomijn Kruisbrink meldt dat je via je adem, bewustwording kan creëren van zowel je lichamelijke energiemanagement, als je ontwikkeling en bewustwording van wat er echt innerlijk speelt. Een geweldige website die veel overzicht en achtergrond geeft is: https://www.thebreathworkmovement.nl/

6. Beweeg

Phyllis Winkens heeft een tip wat je achteraf écht beter laat voelen dan van te voren. Tijdens het trainen voor haar laatste marathon in Parijs had ze soms ook echt motivatieproblemen om naar buiten te gaan, maar juist de trainingen waar zij het meest tegenop zag, gingen uiteindelijk het lekkerste! Achteraf voel je je zoveel energieker en beter in je vel.

Beweging heeft ontelbaar veel voordelen, maar je moet ook hier weer luisteren naar je lijf. Je lichaam geeft signalen en die mag je niet negeren. Soms mag je jezelf wel pushen naar de next level, of de grens opzoeken. Voor de een is dat jezelf in het zweet werken in de sportschool, voor de ander is dat zwemmen, hardlopen of wandelen, maar van beweging komt er van alles in beweging, dus als het even kan, kom wat vaker van je luie reet!

De Beweegrichtlijnen adviseren om minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning te doen, dit kun je dan het beste aanvullen met het doen van spierversterkende oefeningen, minimaal 2x in de week. Als jij inzicht wilt krijgen in hoeveel beweging jij hebt: Doe de beweegtest.

7. Doe eens wat anders

Wanneer je nieuwe dingen doet, maken je hersenen nieuwe verbindingen aan. Je zou je vaste patronen kunnen doorbreken door letterlijk of figuurlijk een andere weg in te slaan, of je spullen op een andere plek neer te leggen.

Vind je iets heel spannend, doe het toch en kijk wat er gebeurt, of vraag je van te voren af wat het ergste is wat er kan gebeuren. Door dingen te doen kom je er ook beter achter wat wel of niet voor jou werkt.

Annelies van Eijck heeft nog een andere point of view: “get comfortable with the unconfortable. Als je “nee” zegt tegen de ander voelt dat oncomfortabel, maar dan kies je wel voor jezelf. Je mag echt het besef hebben dat je niet iedereen tevreden kan houden. Maar als je je mindset hierin aan weet te passen in kleine stapjes, door het vaak te oefenen krijg je er ook steeds meer vertrouwen in jezelf.

Een uitermate goede manier uit je comfortzone te treden en tijd voor jezelf te creëren is tijdens de SOSU DB netwerkbijeenkomsten! Als je eenmaal bent geweest, zal je merken dat netwerken eigenlijk zo spannend niet eens is, maar juist leuk! Je gaat gegarandeerd met nieuwe energie weer naar huis.

Foto gemaakt door: Sjors van Gils


8. Voeding & supplementen

Volgens Claudia Vesters ontneemt voeding jouw energie, of het geeft je energie. Wil je dat voeding voor je gaat werken, dan is er meer nodig dan alleen maar de focus te leggen op het ‘perfecte gezonde eetpatroon’. Want ook al je gedachtes voeden je. Bedenk dus goed of je gedachtes helpend zijn, of dat ze jouw energie of ontnemen. Volgens Claudia kan je qua voeding het beste eten wat bij de bron vandaan komt, of liever gezegd, eet zoals de natuur het bedoeld heeft, dan zit je altijd goed. Merk eens op welke voeding je aan je brein geeft, zijn het positieve, opbeurende woorden en gedachtes, of haalt het je naar beneden? Jouw eigen woorden en gedachtes, samen met het eten dat je eet geven je energie voor morgen.

Sabine Verhallen en Tanja den Dunnen vullen aan dat iedereen een 'pot' met energie heeft en we hebben ook meerdere componenten die allemaal aan die pot trekken. Zo hebben onze hersenen energie nodig, ons immuunsysteem, ons bewegingsstelsel en als laatste ons metabole deel. Het metabole deel omvat alle organen die betrekking hebben op onze spijsvertering. Als alle 4 deze componenten de hele dag ‘aan’ zouden staan dan hebben we al vrij snel een probleem. Dat heeft met name met in immuunsysteem te maken. Deze kost ons namelijk heel veel energie.

Daarnaast hebben we ook zo nu een dan last van een 'energielekkage' het is zelfs hedendaags een groot probleem. We vragen veel van ons lichaam in de tijd waarin wij leven.

Tanja en Sabine treffen veel vitaminen en mineralen tekorten aan bij hun klanten.

Als je wel wat extra ondersteuning kan gebruiken kun je denken aan hun eigen ontwikkelde suppletie. Ze hebben een top 3 samengesteld wat betreft 'energiehuishouding & immuunsysteem'.

1) HET energiesupplement is natuurlijk Magnesium. Magnesium doet vele goede dingen voor je, en onder andere helpt met goed in- en doorslapen, bij je herstel in de nacht en je energie geeft.

2) Zit je in een stressvolle periode, die zo lang duurt dat je lichaam niet meer ‘uit’ gaat, dan kan Stress en Energie support een hele mooie zijn. Dit geeft extra energie en zorgt ervoor dat je bijnier niet wordt uitgeput. Dat is een van de grote risico’s van langdurige stress! Natuurlijk zou je die het liefste weghalen, maar dat lukt nou eenmaal niet altijd.

3) Een tekort aan bepaalde B-vitamines kan zeker de boosdoener zijn van vermoeidheid, meestal Vitamine B12.

Mocht je toch vermoeid blijven, je kunt ook altijd je bloed uitgebreid laten controleren.

9. Slaap

Slaap helpt ons lichaam: onze spieren, immuunsysteem en verschillende andere hormonen, te herstellen. Een goede nachtrust is net zo belangrijk als voeding. Wanneer je een chronisch tekort hebt aan slaap, of als je niet goed vast slaapt heb je meer risico op verschillende aandoeningen. Inge Stomph geeft aan dat als je niet goed slaapt het ook invloed heeft op je energie en gemoedstoestand. Rituelen kunnen helpen bij een goede nachtrust. Denk aan het doen van de bodyscan bijvoorbeeld.

Oh en blijkbaar zou je eigenlijk 2 uur voordat je gaat slapen niet meer op je scherm moeten kijken. Dit heldere, blauwe licht zorgt ervoor dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine minder goed wordt aangemaakt. Het lichaam begint pas met het produceren van melatonine als je je ogen ook de rust geeft. Oeps..

10. Lezen & ontwikkelen

Jessica van der Burgt geeft aan enorm veel te hebben gehad aan het boek 'Happy Life, 365' van Kelly Weekers, Kelly is laat in het boek zien hoe bepalend je denkwijze is voor je dagelijkse geluksgevoel. De volgende thema's komen aan bod zelfvertrouwen, gezondheid, vriendschap, werk, social media en relaties. Aan de hand van simpele tips leer je op een effectieve manier anders om te gaan met negativiteit, stress en piekeren.

Feya Zweers heeft boek heeft gelezen wat ze een echte vrouwenbijbel noemt: “ongetemd leven”, van Glennon Doyle. Glennon Doyle laat in 'Ongetemd leven' zien hoe vrouwen dichter bij zichzelf kunnen blijven en daarmee meer geluk in het leven kunnen ervaren en de verwachtingen van de buitenwereld meer los kunnen laten.

Nikkie van de Werken - Potjes vertelt enthousiast over 'De fontein' van Els Steijn over familie systemen, bewust ouderschap, manifesteren en de kracht van het NU. Allemaal mooie super boeiende boeken als je het haar vraagt.

Volgens Maartje van Haren moeten we gaan luisteren naar de Podcasts van Femke Bakker, waaronder specifiek voor dit thema 'Kind to your mind.'

Wat ook door velen vaak wordt genoemd zijn Webinars van David de Kock & Arjan Vergeer van 365 dagen succesvol! Een mooie spreuk van Jip Keijzer (inmiddels overleden aan kanker) die hen heeft geïnspireerd is: "Het gaat niet om je hoeveelheid tijd, maar om de hoeveelheid leven in die tijd."

11. Fo-fo-focus (on me)

Na al dat onderzoek doen, uitproberen, leren en ontwikkelen weet je steeds beter wat je wilt. Als je je nog beter wilt focussen, bedenk dan eerst waar je je op wilt focussen, das wel zo handig. Vergeet ook niet om af en toe die telefoon weg te leggen, take a pauze. Volgens Jessica Korsgard is het echt een uitkomst om af en toe zelfs een hele dag je telefoon weg te leggen. Het is volgens haar een fijn gevoel om even te disconnecten met de online wereld. Op deze manier focus je je meer op het hier en nu en op wat er echt toe doet. Tenzij je influencer bent natuurlijk....;)

Ach, de belangrijkste conclusie volgens ons is dat je jouw eigen pad mag volgen en dat je je niet te vaak af moet laten leiden door. Anderen hebben toch wel wat te vinden over jouw gedrag, jouw 'route', jouw wegdek of het groene gras wat je veel te lang hebt laten groeien'. Gewoon zeggen dat je boven het maaiveld uit aan het komen bent...

Vergeet onderweg ook niet dat je best "nee" mag zeggen tegen de ander en voel je vervolgens ook niet schuldig. Stel niet te grote doelen, maar blijf vooral wel groots denken en dromen. Keep the soul alive. Oh en het allerbelangijkste is: Enjoy the freakin' proces!

Netwerkevent 'Serieuze zaak'

Op 22 november vindt netwerkevent 'Serieuze zaak' plaats bij de Zaak in Vught.

Advocaat Margot Verhoeven, jurist Phyllis Winkens en kennismanager Nicole van Hoorn-van den Broek, maar ook Intern begeleider & co-owner Sanne den Ouden (SO) en docent & co-owner Sanne van Uden (SU) zullen een korte workshop geven in het thema NO-vember.


Phyllis zal vertellen over de do's and met name de don'ts wat betreft de algemene voorwaarden, privacygegevens en AVG verplichting.

Margot kun je alles vragen wat betreft arbeids- en pensioenrecht. Ze kan met je meedenken over de mogelijkheden om voor jezelf andere stappen te zetten zoals meer vrijheden/flexibiliteit wilt, of meer tijd wilt voor het gezin, groeikansen wilt pakken die er liggen en ambities waar te maken.

Nicole is kennismanager bij de Rabobank en heeft als ZZP'er veel mensen in haar leven mogen coachen richting een vitaal leven. Eind 2020 is zij ook moeder geworden. Ze heeft onlangs besloten om zich even te richten op haar baan in loondienst en haar gezin. Kortom: she said no. Je kunt het gesprek aangaan met Nicole over haar (loopbaan)keuzes, of als je tips wilt over hoe je bijvoorbeeld beter je grenzen aan kunt gaan geven.

SO & SU mag je vragen stellen over hoe zij energiewijs (en onwijs) zijn, zowel business'wijs' als op privé vlak. Er zijn nog maar enkele tickets beschikbaar.


Bronnen

Hooftman W.E., Mars G.M.J., Janssen B., de Vroome E.M.M., Janssen B.J.M., Pleijers A.J.S., et al. Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2018: Methodologie en globale resultaten. Leiden / Heerlen: TNO / CBS; 2019. Bron(link is external)


NCvB. Beroepsziekten in Cijfers 2020. Amsterdam: Nederlands Centrum voor Beroepsziekten; 2020. Bron


191 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven