top of page

SOSU Sisters Kim Plomp & Karlijn Plomp

Bijgewerkt op: 22 apr.



Tweelingzussen Kim Plomp & Karlijn Plomp kennen elkaar al 39 jaar door en door. Ze werken sinds een aantal jaar ook regelmatig samen. Wanneer zij afzonderlijk van elkaar werken ontstaat er al vuur, beide creatieve ondernemers volgen compleet hun hart. Maar wanneer zij samenwerken ontstaat er nog meer magie. Wat ze (samen) doen? Je leest het in dit artikel. Wees voorbereid, want het zijn ware talenten, we gaan nog veel van hen horen.


Wie is Kim?

We begrijpen dat je nu mega benieuwd bent naar dit bijzondere duo. We beginnen even met Kim. Zij woont in Nederweert met haar gezin en is dol op goede cappuccino. Ze spendeert haar mamadagen met haar twee kids Viv (6) en Dae (2) en ziet haar twinnie Karlijn zo vaak mogelijk.

Ze brengt haar working days – na de ochtendspits - door als brandmarketeer en foto-stylist. Ze houdt ervan om creatief bezig te zijn, denkt altijd in beelden en rent vaak van hot naar her. Volgens haar zitten er te weinig uren in een dag.

Met frisse (tegen)zin zit ze sinds een jaar op Crossfit, wat ze heftig vindt, maar stiekem ook wel leuk. Het is een beetje een haat-liefde verhouding.

Kim drinkt in het weekend graag een wijntje, houdt van Italiaans eten en zeezoutchips. Maar haar ervoor 's nachts wakker maken vindt ze onnodig. Kim gaat graag laat naar bed (hoi avondmens!) en is eeeeenorm slecht in opstaan.

Ze wordt blij van haar kinderen, vriendlief, familie, friends, haar werk en uiteraard samenwerken met haar zus. Andere dingen die ze mooi vindt zijn dansen, zonneschijn, muziek luisteren, maar ook lekker series bingen als er ergens nog tijd over is. 



Wie is Karlijn?

Karlijn woont met haar vriend en twee kids Bobbi (3 jaar) en Maeve (1 jaar). Ze is fotograaf en dat doet ze met hart en ziel, ze houdt echt van het vak. Ze is graag creatief bezig en dat zit zeker in de familie. Na een achtergrond in interieur & styling en aantal jaren werken in dit gebied heeft ze een opleiding fotografie gevolgd. Vanaf dat moment ging het ook heel hard....Zoefff....

Ook in de dagen van Karlijn zitten te weinig uren, it runs in the family too. Ze wil zo veel en vindt zo veel leuk.

Ze is (in tegenstelling tot Kim) wel een ochtendmens. Karlijn is geen bankhanger. Ze gaat er graag op uit. Ze probeert 2 of 3 per week te gaan crossfitten, want hierna voelt zij zich altijd energiek en vrolijk. 

Karlijn kan genieten van tijd doorbrengen met haar gezin, ze kan genieten van kleine dingen met hen en het maken van herinneringen, welke ze dan vervolgens graag vastlegt.

In de weekenden spreekt ze graag af met vrienden (en kids). Ze is dol op sushi en chocolade, lekker uiteten gaan en borrelen met vriendinnen.

Karlijn heeft de nodige stedentripjes gedaan en ze zou er nog veel meer willen ontdekken. Ze kan genieten van muziek en heeft dan meestal ook muziek op staan. Voor de rust gaan Karlijn en haar vriend graag een dagje naar de sauna. 



Talking business

Naast haar werk als marketeer voor PaperWise, onderneemt Kim sinds 4 jaar vanuit haar bedrijf Concept by K. Een bewuste keuze om loondienst te combineren met freelance werk, omdat beiden té leuk zijn en haar heel veel diversiteit bieden.

Freelancen geeft haar een gevoel van vrijheid en blijheid, omdat ze echt alleen maar werk doet wat ze super leuk vindt om te doen.

Kim richt zich met Concept by K op het bedenken van creatieve branding concepten. Waarbij story telling centraal staat. Hierbij komt haar werkervaring als marketeer voor o.a. Converse, Maruti en Quinny goed van pas. 



Karlijn is al ruim 10 jaar fotograaf binnen haar bedrijf Moodz Fotografie. Haar aanbod is door de jaren veranderd en minder ruim geworden. Ze heeft haar niche gevonden, omdat ze steeds meer haar passie is gaan volgen. Haar hoofdfocus ligt op het fotograferen van vrouwen. Ze mag vrouwen door heel Nederland ontmoeten en vastleggen tijdens een brandshoot, boudoirshoot of empowermentshoots. Ze ontmoet steeds leuke dames en mag op de mooiste plekken fotograferen. Karlijn houdt van creatieve, contrastbeelden, die krachtig zijn maar ook zacht en warm. Het is haar kunde om met licht en de compositie te spelen hierin.


Karlijn maakt authentieke en krachtige beelden. Ze houdt niet van de standaard kiekjes waarbij vrouwen quasi nonchalant achter een laptop zitten, maar ze wil echt kijken wat bij de vrouw voor haar camera past.

Ze gaat alleen voor de WAUW factor. Karlijn zoomt letterlijk en figuurlijk in op degene voor haar camera en voelt tijdens de shoot haarfijn aan wat de ander nodig heeft. Veel dames geven aan zich meteen op hun gemak te voelen bij haar. Dat is nodig, want zo ontstaan de mooiste beelden.

Karlijn vindt het prachtig om te zien hoe een vrouw tijdens de shoot een transformatie doorgaat. Want vaak start het met: ik hou niet van op de foto gaan, ik ben niet fotogeniek dergelijke. Uiteindelijk staat een dame in haar kracht voor haar camera. Vrouwen geven zich (soms letterlijk) bloot. 

Dankzij een goede voorbereiding, fijn contact en een ontspannen shoot, laten vrouwen zichzelf zien. De shoot is daarom vaak zo veel meer dan alleen mooie fotos..

Karlijn hoort regelmatig dat het een boost is voor hun zelfvertrouwen en zelfliefde. Vrouwen geven aan dat ze zichzelf door de ogen van een ander zien, zonder hun eigen kritische stemmetje. Ze geven aan dat vrouwen positiever naar zichzelf zijn gaan kijken.


Stronger together

Wat nou als je de krachten van de beiden talenten bundelt? Dan krijg je wel iets heel vets. Dat vonden Kim en Karlijn ook en daarom hebben zij een concept gelanceerd waarin zij als creatief tweeling-duo te boeken zijn voor complete brandshoots.


De vraag naar personal brandshoots is trending de laatste 2 jaar. Maar Kim en Karlijn merkten daarnaast ook dat de vraag naar brandshoots met net dat beetje méér steeg. Shoots waarin écht de diepte in wordt gegaan. Waarin we niet alleen mooie beelden maken maar écht kijken naar de vrouw voor de camera. Wat is haar missie, waar staat ze voor, hoe kunnen wij dit met beelden vertellen? Het heet niet voor niks “brand”shoots. De vrouwen worden door ons echt ontzorgd en professioneel geholpen in het neerzetten van een sterk visueel concept. Waarin wij beiden ook heel veel op intuïtie varen en aanvoelen hoe een shoot neergezet mag worden. Dit doen ze beiden dus vanuit onze eigen expertise, Kim als brandmarketeer en stylist, Karlijn als fotografe. Samenwerken voelt voor hen niet als werken en ze vullen en voelen elkaar heel goed aan.

Als tweeling delen ze hetzelfde “creatieve oog”, dezelfde intuïtie en dezelfde passie om authentieke beelden te maken vanuit een sterk concept. Kim en Karlijn denken altijd in beeld en zee hebben aan één blik of een half woord genoeg.



Wanneer zij als duo geboekt worden voor een brandshoot, gaat Kim met de dame(s) in kwestie in gesprek, het liefst face to face. Deze kennismaking en brainstormsessie vormt het startpunt voor het creatieve concept dat helemaal op maat voor haar wordt bedacht.

Al vanaf het eerste moment beginnen de radartjes in haar hoofd te werken en ontstaan de ideeën als vanzelf. Deze ideeën werkt ze uit in een uitgebreid beeldplan, waarvoor ze allemaal inspiratie foto’s zoekt. Elke foto zit met een doordachte reden in het beeldplan. Het beeldplan dient als inspiratie, als leidraad voor de uiteindelijke foto-shoot. Het helpt in het neerzetten van het totale concept en is daarnaast een praktisch hulpmiddel voor de vrouw voor de camera. Dit beeldplan wordt voorafgaand aan de shoot doorgenomen. Ook maakt ze een stylingplan en helpt ze met het selecteren van outfits. Dit kunnen nieuwe outfits zijn, maar Kim kijkt ook graag (digitaal) mee in de kledingkasten.

Onderdeel van dit stylingplan is ook altijd een kleurenpaletten. Kim wil namelijk de kleuren van iemands branding terug laten komen in outfits en de settings/locaties. Dit versterkt de personal branding en zorgt voor een consistente huisstijl.

Tijdens de shoot kijkt Kim op een creatieve manier mee met de beelden, verzorgt ze de styling en schuift ze props heen en weer. Uiteraard wordt er ook door haar gelet op kreukjes en haartjes, zodat Karlijn zich volledig kan focussen op het maken van haar prachtige foto’s. Het is zo tof dat de beelden die ze vooraf bedenken helemaal tot leven komen dankzij deze samenwerking.



In aanvulling op de brandshoots die Kim en Karlijn samen verzorgen, kan Kim als apart traject het personal branding concept creatief verder uitwerken. Dan kan ze aan de slag met de beelden uit de brandshoot. Waarbij ze deze foto’s combineert met grafische vormgeving. Ze kan een volledige huisstijl creatief ontwerpen, denk hierbij aan het ontwerpen van een logo, fonts , illustraties en kleuren.  Ook ontwerp Kim templates voor bijvoorbeeld social media. Mocht het binnen iemands concept passen, ontwerpt ze bijvoorbeeld ook visitekaartjes, magazines, presentaties, goodies, wrapping paper, sluitstickers en andere items. Kim ontwerpt eigenlijk nooit maar één ding, bijvoorbeeld alleen een visitekaartjes. Voor haar is branding altijd een holistisch geheel en wil ze van A tot Z een persoonlijk concept voor iemand kunnen neerzetten. Hierin vaart ze vrijwel volledig op haar intuïtie. Vanuit een kennismaking en de brandshoot voelt ze precies aan welk concept bij iemand past.

 

Daarnaast maakt Kim ook nog persoonlijke lijnillustraties aan de hand van foto’s. Vaak zijn dit illustraties van bekenden, bijvoorbeeld gezinsleden, maar het kunnen foto’s van alles en iedereen zijn.

Zo heeft zij bijvoorbeeld illustraties gemaakt van een Molukse dame om haar cultuur te eren. Maar ook een illustratie van een ontwerpster die meedeed aan een ontwerpwedstrijd op tv. Haar vrienden hebben mij een foto gestuurd van haar naast haar ontwerp op de catwalk en die foto heb ik omgetoverd tot een illustratie, welke vervolgens ingelijst als cadeau is gegeven. Rode draad van de foto’s die ze gebruikt voor haar illustraties is dat ze altijd een persoonlijke betekenis hebben voor de mensen die ze bestellen. Vaak worden ze als cadeau aan iemand gegeven. Ze vindt het erg leuk en dankbaar om te doen.






Gun jezelf een shoot

Wij gunnen het iedere vrouw om mooie foto’s van zichzelf te hebben. Bij Kim en Karlijn ben je sowieso aan het juiste adres. We kunnen uit ervaring spreken, want zij hebben met ons het hele proces doorlopen en ons uiteindelijk op de foto gezet. EN HOE?

Achteraf gezien vonden we het geweldig om het helemaal te doorlopen samen. We moesten aanvankelijk wel even over een bepaalde drempel, het is en blijft toch spannend. Maar tijdens het shooten klikte (lol) het meteen wat zijn we toch blij met het resultaat! Ja, ja...er werd zelfs een traantje weggepinkt.



De dames Plomp en 'netwerken', staan ze er dan plompverloren bij?

Karlijn vindt dat ze redelijk gemakkelijk praat, maar ze heeft zich nog nooit echt bewust bezig gehouden met netwerken. Dat is zij de laatste tijd wel wat meer bewuster aan het doen. Haar ervaring is dat als je met de juiste mensen in contact komt, het contact echt en puur is en dan is het eigenlijk best wel leuk. Karlijn vindt het een mooie manier om gelijkstemden te ontmoeten en vindt het interessant om te horen wat een ander doet en waarom hij of zij ervoor heeft gekozen.

Kim is van nature een kletstante en praat gemakkelijk, maar ze vindt van zichzelf niét dat ze van nature een netwerker is. Ze vindt het toch vaak lastig om over zichzelf te praten.

SOSU Club voelt voor hen echter écht heel gastvrij en welkom. Ze kijken er naar uit om iedereen beter te leren kennen!



Grootste les

Voor Karlijn zit de grootste les in het vinden van balans tussen werk en privé. Ze komt meestal tijd te kort en dit gaat dan vaak ten koste van haar eigen rust. Dat zorgt soms voor een vol hoofd, of dat ze er niet altijd 100% helemaal is. Dit is iets wat ze eigenlijk echt niet wil. Wanneer ze met de kinderen is wil ze hen ook alle aandacht geven.

Voor Kim zit de grootste les in het durven loslaten van onzekerheden en gevolgen in je eigen kracht. Ze wil het interview afsluiten met haar motto:"Do things that make you happy!" Karlijn vult haar aan: "Volg je hart, volg je passie en dan flowt het vanzelf."



Follow (up)

Uiteraard wil je veeeel meer weten van en over deze dames! Volg hen via alle social media kanalen, of kom ze in het wild tegen op een SOSU event....





99 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page